суботу, 19 листопада 2016 р.

Діяльнісний підхід на уроках математики

        Метод навчання, коли дитина не отримує знання у готовому вигляді, а добуває їх самостійно в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності, називають діяльнісним методом. Діяльнісний метод навчання є універсальним.

Діяльнісний підхід налаштований на розвиток особистості. Технологія діяльнісного метода в практичному викладанні реалізується завдяки такій системі дидактичних принципів (за Л. Петерсон): 1) Принцип діяльності — полягає в тому, що учень, отримуючи знання не в готовому вигляді, а добуваючи їх самостійно, розуміє зміст і форми власної навчальної діяльності, розуміє та сприймає систему її норм, активно бере участь в їх удосконаленні, що сприяє активному успішному формуванню його загальнокультурних та діяльнісних здібностей, загальнонавчальних умінь. 2) Принцип неперервності — передбачає наступність між усіма ступенями та етапами навчання на рівні технології, змісту і методик з урахуванням вікових, психологічних особливостей розвитку дітей. 3) Принцип цілісності — передбачає формування учнями узагальненого системного уявлення про світ (природа, суспільство, про себе, соціокультурний світ та світ діяльності, про роль і місце кожної науки в системі наук). 4) Принцип мінімакса — полягає в тому, що школа має запропонувати учневі можливість засвоєння змісту освіти на максимальному для нього рівні (визначається зоною найближчого розвитку вікової групи) та забезпечити його засвоєння на рівні соціально безпечного мінімуму (державного стандарту знань). 5) Принцип психологічної комфортності — передбачає позбавлення всіх стресоутворювальних факторів навчального процесу, створення в школі та на уроках доброзичливої атмосфери, орієнтованої на реалізацію ідей педагогіки співробітництва, розвиток діалогових форм спілкування. 6) Принцип варіативності — передбачає формування учнями здатності систематично розглядати варіанти й адекватно ухвалювати рішення в ситуаціях вибору. 7) Принцип творчості — означає максимальну орієнтацію на творчість в
освітньому процесі, набуття учнями власного досвіду творчої діяльності. Завдання діяльнісного й підходу:
• Спрямованість навчально – виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості;
• Застосування на практиці здобутих знань з різних навчальних предметів;
• Успішна адаптація людини в соціумі;
• Професійна самореалізація;
• Формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.
На своїх уроках я найчастіше використовую такі методи діяльнісного підходу: евристична бесіда, проблемне навчання, розвивальне навчання, особистісно-орієнтоване навчання , інтерактивні технології, метод проектів.
Проблемна ситуація - це стан розумового утруднення, викликаного в певній навчальній ситуації об'єктивної недостатністю раніше засвоєних учнями знань і способів розумової чи практичної діяльності для вирішення виниклої пізнавальної задачі.
Можна виділити практичні етапи діяльності учнів при використанні технології проблемного навчання.
На першому етапі відбувається усвідомлення проблеми, учні розкривають протиріччя, закладене в питанні. Це протиріччя може бути виражене за допомогою гіпотези.
Формулювання гіпотези складає другий етап. Третій етап- рішення проблеми доказ гіпотези.
Закінчується рішення проблеми загальним висновком, в якому вивчаються причинно-наслідкові зв'язки поглиблюються і розкриваються нові сторони пізнаваного об'єкта або явища - четвертий етап рішення проблеми.
Що дає використання діяльнісного методу навчання?
Вчителю:
 Підвищення професійної майстерності
 Зацікавлення учнів своїм предметом
 Посилення інтересу до навчання
 Залучення учнів до пошуку, дослідження
 Відчутність реальних результатів своєї праці
 Задоволення в інтелектуальному розвитку
Учневі:
 Поглиблення змісту навчального матеріалу
 Розвиток навичок мислення високого рівня
 Розвиток креативних здібностей
 Творче застосування знань
 Уміння працювати в команді і самостійно
 Підготовка до олімпіад, конкурсів, науково-дослідницької діяльності
 Формування навчально-пізнавальної компетентності
Співпраця
 Творча самореалізація
 Задоволення потреби в саморозвитку та самовдосконаленні
 Заміна авторитарного стилю спілкування демократичним
Балабанова О. Л.

Немає коментарів:

Дописати коментар